بررسی کاربرد زیبایی شناسی ذهنی " کانت " در نمایشنامه " جشن تولد " اثر هارولد پینتر به عنوان عین مدعی زیبایی((نمایشنامه حادثه))
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده خشایار حضرتی وند
- استاد راهنما علی اکبر علیزاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
به کاربردن نظریه ی ذهنی "کانت" در زیبایی شناسی، برای بررسی یک اثر هنری به عنوان عین مدعی زیبایی، موانع بسیاری دارد. از جمله روشن نبودن ذهنیت و عینیت در تعریف زیبایی و هنر. در این تحقیق سعی برآن است این موانع از سر راه برداشته شود. به این منظور ابتدا تعاریف کانت از امر زیبا بر اساس لحظات چهارگانه در تعریف امر زیبا مرور می شود. سپس اعتبار دستگاه زیبایی شناسی کانت در نظریات برجسته ی تاریخ زیبایی شناسی و فلسفه ی هنر مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن مکانیزم قوای شناسایی انسانی برای ارائه ی داوری ذوقی در شکلی استعاری مدل سازی می شود و مفاهیمی چون دیالکتیک ذوق – شناخت معرفی می گردد. دستگاه شناخت شناسانه ی به دست آمده با یاری از تشابه ساختار بازی و هنر در دیدگاه "هانس گئورگ گادامر" سه کیفیت عینی برای تعریف امر زیبا بر مبنای اصول ذهنی زیبایی شناسی کانت به دست خواهد داد. که دو قابلیت آن از وجه سلبی و یک قابلیت از وجه ایجابی است. با پیش فرض زیبایی به عنوان خاصیت جوهری هنر وبا بهره گیری از این نظام استنتاج شده، تلاش می شود که به اشکالات اساسی ای که نظریه ی معاصر هنر به زیبایی شناسی فلسفی وارد می داند، پاسخ داده شود. با این ابزار و به عنوان نمونه به بررسی ویژگی هایی از نمایشنامه ی "جشن تولد" اثر "هارولد پینتر" پرداخته می شود که آن را به عنوان عین واجد زیبایی مستحق صدور حکم ذوقی می کند.
منابع مشابه
زیبایی شناسی کانت و زیبایی ” جشن تولد” پینتر به کاربردن زیبایی شناسی ذهنی کانت در “ جشن تولد” به مثابة عین مدعی زیبایی
چکیده به کاربردن نظریة ذهنی کانت در زیبایی شناسی، برای بررسی اثری هنری به عنوان عین مدعی زیبایی، موانع بسیاری دارد. در این مقاله سعی بر آن است که این موانع از سر راه برداشته شود. به این منظور، ابتدا تعاریف کانت از مقوله «زیبا » و «زیبایی » مرور میشود. سپس سازوکار قوای شناسایی انسانی برای ارائة داوری ذوقی در شکلی استعاری مدل سازی می گردد. از این روش سه قابلیت عینی برای امر زیبا بر مبنای اصو...
متن کاملزیبایی شناسی کانت و زیبایی ” جشن تولد” پینتر به کاربردن زیبایی شناسی ذهنی کانت در “ جشن تولد” به مثابة عین مدعی زیبایی
چکیده به کاربردن نظریة ذهنی کانت در زیبایی شناسی، برای بررسی اثری هنری به عنوان عین مدعی زیبایی، موانع بسیاری دارد. در این مقاله سعی بر آن است که این موانع از سر راه برداشته شود. به این منظور، ابتدا تعاریف کانت از مقوله «زیبا » و «زیبایی » مرور میشود. سپس سازوکار قوای شناسایی انسانی برای ارائة داوری ذوقی در شکلی استعاری مدل سازی می گردد. از این روش سه قابلیت عینی برای امر زیبا بر مبنای اصو...
متن کاملزیبایی شناسی کانت و زیبایی ” جشن تولد” پینتر به کاربردن زیبایی شناسی ذهنی کانت در “ جشن تولد” به مثابه عین مدعی زیبایی
چکیده به کاربردن نظریه ذهنی کانت در زیبایی شناسی، برای بررسی اثری هنری به عنوان عین مدعی زیبایی، موانع بسیاری دارد. در این مقاله سعی بر آن است که این موانع از سر راه برداشته شود. به این منظور، ابتدا تعاریف کانت از مقوله «زیبا » و «زیبایی » مرور میشود. سپس سازوکار قوای شناسایی انسانی برای ارائه داوری ذوقی در شکلی استعاری مدل سازی می گردد. از این روش سه قابلیت عینی برای امر زیبا بر مبنای اصول ذهن...
متن کاملبررسی نمایشنامه (جشن تولد)هارولد پینتر از منظر روانکاوی ژاک لکان
مقاله پی شرو با رویکردی روانکاوانه از منظر ژاک لکان- روانکاوِ نوفرویدی، با نگاهی اجمالی به برخی از آثار هارولد پینتر- نمایشنام هنویس انگلیسی، اولین نمایشنامه بلند او، جشن تولد ) 1958 ( را که متعلق به دهه های اولیه نگارش آثار نمایشی او است، نقد و بررسی می کند. با توجه به اینکه امروزه نگرش روانکاوی مدرن لکان در بسیاری از رشته های مطالعات ادبی و سینمایی نفوذ کرده است، تلاش بر آن است که از نظریه...
متن کاملبررسی نمایشنامه (جشن تولد)هارولد پینتر از منظر روانکاوی ژاک لکان
مقاله پی شرو با رویکردی روانکاوانه از منظر ژاک لکان- روانکاوِ نوفرویدی، با نگاهی اجمالی به برخی از آثار هارولد پینتر- نمایشنام هنویس انگلیسی، اولین نمایشنامه بلند او، جشن تولد ) 1958 ( را که متعلق به دهه های اولیه نگارش آثار نمایشی او است، نقد و بررسی می کند. با توجه به اینکه امروزه نگرش روانکاوی مدرن لکان در بسیاری از رشته های مطالعات ادبی و سینمایی نفوذ کرده است، تلاش بر آن است که از نظریه...
متن کاملتهدید، خشونت و قضاوت در نمایشنامه جشن تولد هارولد پینتر و رمان محاکمه کافکا
تاثیر داستان های فرانتس کافکا بر کارهای نمایشی هارولد پینتر غیرقابل انکار است. این پژوهش بر آن است تا نمایشنامه جشن تولد پینتر و رمان محاکمه کافکا را با تکیه بر دو مفهوم تهدید و خشونت مقایسه کند. هر دو اثر به طور کلی، مرکز مبهمی از قدرت را به تصویر می کشند که فضایی اضطراب آمیز و پر از تعلیق را ایجاد می کند. در این پایان نامه عنصر تهدید، ترس نا مشخصی است که به تدریج به زندگی فکری و عادی شخصیت ها...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023